Aboriginals

13 december 2012 - Perth, Australië

Ontmoetingen 4: Aboriginals

Als je gelooft in een schepping van de wereld en de schepping van de mens -de tegenstelling tussen de 'creation' van de wereld en een wereld die het resultaat is van de 'evolution'  laten we even voor wat die is- dan hebben de aboriginals (ook: aboriginees) bij het 'uitdelen' van schoonheden achteraan in de rij gestaan, hoewel er tussen de verschillende Aboriginal-volken die dit grote continent al vele duizenden jaren bevolken ook beter bedeelde Aboriginalvolken zijn dan andere Aboriginals. Het meest opvallend zijn de Aboriginals met een torso op spillebenen, diepliggende in duisternis gehulde ogen en een enorme niet al te fraaie neus. Andere aboriginals, bijvoorbeeld die in of in de buurt van Sydney, kun je soms moeilijk onderscheiden van de blanke bevolking (........als blanken 'dienen' als uitgangspunt  voor een oordeel over schoonheid van de mens).

Wij waren benieuwd naar de Aboriginals en hun cultuur, onder meer omdat het lang een onderdrukte bevolking is geweest, waarbij we de schrijnende beelden van een documantaire (of was het een bioscoopfilm?) over de gedwongen ' heropvoeding' van Aboriginalkinderen, die bij hun ouders waren weggehaald, niet vergeten zijn. Tijdens onze (relatief) lange reis door Australie hebben we daarom vaak de plaatsen bezocht waar wat informatie te krijgen was over Aboriginals; zo hebben we in Queensland deelgenomen aan een rondleiding in het regenwoud door een Aboriginalvrouw, Jenny, die de deelnemers uitleg gaf over de wijze waarop de Aboriginals in het regenwoud overleefden, hoe ze de planten gebruikten om zich te voeden, hoe (delen van) planten -vaak op een heel slimme manier- gebruikt werden voor dagelijkse toepassingen. Wat daarbij steeds weer opvalt is dat Aboriginals weinig 'kapotmaken' in de natuur; dat zal wellicht te maken hebben met hun ontzag voor de omringende wereld en hun voorstelling van hoe de wereld ontstaan is. We hebben op diverse plaatsen verhalen gehoord van een Aboriginal of verhalen gelezen, over het ontstaan van de wereld om je heen, waarin een bergrug of rotsspleet en ook een slangen, een emoe of een of ander vogel figureert. Het zijn sprookjesachtige vertellingen
We hebben ook deelgenomen in Queensland aan een 'expeditie' onder leiding van twee Aboriginalbroers, Brandon en Linc, waar we -als intro- de kunst van het speerwerpen mochten oefenen op een kokosnoot en vervolgens gewapend met de speer op blote voeten over het strand in ondiep water gingen om krab die zich ingraaft in het zand, te ' spearen'. Vervolgens gingen we in het mangrovebos langs dat strand om schelpen te verzamelen. Het maaltje verzamelde krab en schelpen werd daarna bereid door de familie en door ons als lunch genuttigd. Een heel bijzondere ervaring, waarbij we even hebben meegelift op Aboriginal kennis en ervaring.
En onlangs hebben we weer deelgenomen aan een rondleiding in een woud met woudreuzen; dit keer was veel van wat we uitgelegd kregen al bekend van eerdere rondleidingen, maar herhaling is ook nuttig en bovendien was er weer antwoord op vragen die we nog niet eerder gesteld hadden.

Je kunt uiteraard niet meer spreken van 'de Aboriginals' als was het een volk dat nog steeds leeft op de oude manier, maar gelukkig is veel van de wijsheid, die het resultaat moet zijn van duizenden jaren leven in een land dat niet 'gemaakt' is om het mensen gemakkelijk te maken, bewaard gebleven. Dat hebben we kunnen constateren in de vele Visitorcentra (een soort equivalent met onze VVV) die we bezocht hebben. Volgens Elvira is er al veel ten goede veranderd sinds haar verblijf in Australie zo'n 25 jaar geleden: je ziet veel plaatsnamen, wegwijzers, informatieborden etc. die nu ook de oorspronkelijke aanduidingen in Aboriginaltaal vermelden. We hebben diverse visitorcentra bezocht die gerund worden door aboriginals. Daarbij valt overigens op dat Aboriginals minder succesvol zijn in het beheren van 'property' dan de blanke bevolking: bijvoorbeeld de door blanken beheerde visitorcentra zien er doorgaans gelikt uit , terwijl de door aboriginals beheerde centra vaak rommelig zijn, niet proper en er vaak wat verwaarloosd uitzien, uitzonderingen daargelaten, want die hebben we ook gezien. Aboriginals zijn minder commercieel ingesteld, maar dat zal ook te maken hebben met een cultuur waarin bezit niet aan de orde is, dus ook het beheren van 'bezit' dat de overheid, op grond van een of andere wetgeving aan aboriginals toewijst.