Darwin, the tropical capital of the Nothern Teritory

17 oktober 2012 - Darwin, Australië

Het was enig om onze vrienden, Vronie en Paul, te ontmoeten en we hebben gezellig samen gegeten: Baramundi, een vis die hier veel gevangen wordt. En er zijn verhalen uitgewisseld.

Zaterdagochtend om 07.00 uur zijn we van ons hotel opgehaald voor een 4-daagse trip. We hadden nog 3 medereizigers (Frans en Engels) dus het was een gezellig kleine groep.
We zijn met de bus Kakadu National Park in gegaan. We hebben er veel gezien; een aantal billabongs (= meer) met een grote variatie aan vogels, de ene nog mooier dan de andere. En de geluiden die ze maken! Het is of je in een grote tropische dierentuin rondloopt. Spannend is toch wel dat je overal moet uitkijken voor salt water crocodiles, die erg agressief zijn, nergens moet je te dicht bij het water komen, want er bestaat een kans dat... Verder hebben we gewandeld, oude aboriginal tekeningen op de rotsen gezien een bootocht met een Aboriginal gemaakt, die het een en ander over zijn cultuur vertelde en uiteindelijk een zonsondergang mee gemaakt na een flinke klauterpartij een bergkam op.

's Nachts hebben we overnacht op een camping in een soort permanente tenthuisjes met muren van gaas, dat gaas zagen we pas de volgende ochtend vroeg, want toen om zes uur de zon opkwam en het licht werd konden we door de 'muur'  naar buiten kijken en zagen we de wallabies (een klein soort kangeroe) om de tent heen hoppen. Ook werden alle vogels wakker en dat zijn me toch een geluiden!! Bij één camping stond onze tent onder een boom waarin 'fruitbats' ( een soort enorme vleermuizen) huisden, die een scherp schreeuwend geluid maken, haast niet om aan te horen!

Onze reisleider, chauffeur, kok bleek ook nog fantastisch didgeridoo te kunnen spelen. Heel bijzonder om te zien en horen.

De andere dagen hebben we, naast een boottocht op Katherine Gorge (wat ik 25 jaar geleden in een kano deed) ook nog in schitterende poelen met waterval gezwommen, het blijft een beetje griezelig want overal zijn de waarschuwingsborden voor de 'salty's' , de gevaarlijke krokodillen. Nu valt momenteel het gevaar mee, maar in de 'wet-season'  die nu binnenkort zo'n beetje gaat beginnen en er veel water zal vallen, dan wordt het ook in die poelen een reëel gevaar. Overal wordt je geconfronteerd met mogelijke gevaren van slangen, spinnen enz. Daar moeten we toch wel wat aan wennen!! (brr in het donker 's avonds douchen of naar het toilet....)

Na nog een overnachting op een echte cattlestation (soort van...' McLeods daughters') zijn we weer in Darwin aangekomen.
Na een lekkere douche, want van dat reizen in deze warmte en droogte wordt je behoorlijk zweterig en vies, zijn we weer lekker gaan wandelen en eten in de stad. De sfeer hier in Darwin is heel apart, er zijn enorm veel backpackers en ook veel Aboriginal people, het doet allemaal zeer relaxed aan. Ik -Elvira-  geniet enorm van het weer. Warm is het wel: overdag zo'n 38 graden en 's avonds 31 graden, dus het koelt niet echt af. Maar we hebben airco in de hotelkamer en in de tenten was het redelijk koel door de tentwanden van gaas.
Overdag is het dus wel soms afzien, maar er zijn altijd wel winkels in de buurt waarin je wat kunt afkoelen (airco), vervolgens ben je weer blij dat je buiten de warmte in mag.

Vandaag de was gedaan, dat was hard nodig en vanavond alweer onze laatste avond in Darwin, morgen vroeg 04.45 uur gaan we met de bus naar het vliegveld en vliegen we naar Cairns, waar we onze auto oppikken en mogelijk naar het noorden reizen naar Daintree National Park.

We zijn nu anderhalve week weg en we hebben het gevoel al zoveel gedaan te hebben!

een warme groet van ons beiden,  Elvira

1. Tineke Bink:
    17 oktober 2012
    Spannende avonturen daar allemaal in The North Territories. Nieuwe begrippen als wallabies, fruitbats en didgeridoo komen voorbij. Leve Google voor meer info! Spanning komen wij hier in NL ook niet te kort. Maandag jl. vond een grote roof plaats op een tentoonstelling in de Rotterdams Kunsthal. Zeven schilderstukken weg wo Picasso, Gauguin, Monet en Matisse! Waarde: € 50-100.000000! Tineke is 5 dagen naar Berlijn om daar 2 maal The Armed man te zingen. Veel plezier verder!
    Ook namens Tineke een hartelijke groet, Raoul
  2. Wim en Winnie:
    17 oktober 2012
    geweldige verhalen Elvira, we krijgen er zo zin om de trip ook eens te maken. Heel veel plezier de verdere reis.
    groet, W&W
  3. Marcel:
    Hoi Jan & Elvira,
    Spannende verhalen, maar kijk uit voor krokodillen en andere gevaarlijke dieren. Jullie hebben al zo veel gezien en sfeerrijke belevingen meegemaakt. Weten jullie nog wel hoe het huis in Doorwerth er uitziet? Hier van alles wat. Grote kunstroof in R'dam en in België politiek enorme aardverschuiving naar rechts na verkiezingen. (Bart de Wever - NV-A - nu de overwinnaar).
    En Branoul.....de Gemeente heeft nog voor 1 jaar de volledige subsidie toegekend. Ik hou het weer kort, maar 26 dec. aanvullingen over het theater etc...... En natuurlijk over jullie avonturen! Groet! Marcel
  4. Henkjan:
    17 oktober 2012
    Jonge, jonge het prikkelt de fantasie wel en allerlei plaatjes van verschrikkelijke kroko's komen voorbij. Heerlijk dat jullie zo genieten en ons ook mee laten doen zij dat wij erg ons best moeten doen om de beelden voor de geest te halen in dit koud en regenachtig kikkerlandje. Ga toch maar door want het klinkt goed! Blijf genieten en tot gauw.
  5. Paul en Vronie:
    18 oktober 2012
    Hoi Jan en Elvira,
    Wij zijn net thuis en het eerste wat ik deed was mijn e-mail checken. Natuurlijk waren wij heel benieuwd naar jullie reiservaring in het noorden van Australië. De eerste mail die ik daarom opende was die van jullie.
    Het lijkt nog maar zo kort geleden dat wij elkaar in Darwin troffen en dat ik jullie 's morgens uitzwaaide toen jullie aan jujlie tour begonnen en wij hem net echter de rug hadden.
    Wauw, maar 5 mensen, wat een lekker klein groepje, zeg. Volgens mij sliepen wij in hetzelfde tentje (tweede nacht), onder die boom waar al die fruitbats in zaten. Wat een herrie maken die beesten 's nachts, hè?
    Nou, geniet nog lekker verder van jullie reis, maar dan nu in Queensland en schrijf maar gauw weer een verslag. Wij gaan nu slapen, want het was een lange en zware terugreis.
  6. Jeannine:
    2 november 2012
    geniet van iedere seconde!!! 7 uur zijn als zeven dagen!
    liefs Jeannine