Kowloon, Hong Kong

15 december 2012 - Hong Kong Island, China

Vroeg op en naar het vliegveld, auto ingeleverd en ingecheckt. Dag Australië, we hebben het heerlijk gehad, wat een bijzonder continent is dit toch. Zouden we nog eens terug gaan? Misschien wel... zelfs Jan heeft het soms over toch nog eens een vakantie in Oz....!

Na een hele dag vliegen kwamen we 's avonds aan op Hong Kong Island. Een hypermodern vliegveld. Met een hypermoderne trein reden we naar een busstation waar we konden wachten op een bus die ons gratis naar ons hotel bracht! Service van de stad. Ons hotel lag in Kowloon, dat ligt op het vaste land. Om acht uur waren we op onze kamer, maar we vonden dat we toch eerst nog wat moesten eten. Tja en dan sta je daar in een vreemde stad, die zo druk is!! Elke keer is het weer wennen als je ergens vreemd aankomt en je nog geen idee hebt van omgeving en stratenplan. En wat een wolkenkrabbers om ons heen! Eerst maar eens de ene kant op gelopen, toen maar eens de andere kant en uiteindelijk maar het dichtsbijzijnde restaurantje ingedoken. Daar konden ze nauwelijks engels, maar ze waren reuze vriendelijk, we kregen volgens Chinese wijze meteen elk een glas thee en ze bleken nog een menukaart te hebben met plaatjes,  zo konden we dus aanwijzen wat we wilden hebben. Dat was meteen al smullen.

De volgende dag konden we met een shuttlebus van het hotel of in Mongkok, een winkelgebied, of bij de haven afgezet worden. Wij kozen voor het laatste; we wilden graag met de ferry naar Hong Kong Island varen om daar The Peak te gaan bezoeken. Een echt toeristische atractie; het is een hoge berg op het eiland vanwaar je een prachtig uitzicht over het eiland hebt. Het boottochtje was leuk, een vrije oude veerboot (enkel voor voetgangers) die vlot aan de andere kant was. Daar raakten we het spoor een beetje bijster; we hadden gelezen dat we met een tram en een bus naar boven konden, maar we konden eigenlijk geen van beiden vinden. Uiteindelijk vonden we een bus waarvan we dachten dat die ons naar de voet van de berg zou brengen, waar we dan met de tram verder naar boven zouden gaan. Nou de bus bracht ons helemaal naar The Peak en dat was eigenlijk ook een hele belevenis; het was een dubbeldekker en wij zaten bovenin voor het raam en we hadden dus de hele route een spectaculair uitzicht! Tegen de helling van de berg zijn enorme wolkenkrabbers gebouwd, vlak naast elkaar. Ik kon me maar moeilijk voorstellen hoe het is om daarin te wonen. Hoe hoger we kwamen hoe sjieker ook die woontorens werden, met een hek erom heen en een guard bij de ingang. Boven zagen we ook het trammetje aankomen, maar wij besloten om terug te gaan lopen. Ik had ergens gelezen dat dat een plezierige wandeling was; door het groen en weg van de drukte. Dat bleek te kloppen, er waren maar weinigen die van deze mogelijkheid gebruik maakten. We liepen weer eventjes door tropisch bos, maar wat was het wandelpad steil!! We voelden beiden onze knieën toen we beneden aankwamen. Daar was het weer een grote drukte en we hadden weer wat moeite om onze weg terug naar de ferry te vinden. Een jonge student schoot ons te hulp en zette ons op de goede weg. Met de ferry waren we snel weer aan de overkant, waar we de metro terug naar het hotel namen (ook een beleving tijdens spitsuur!).

Die avond wilden we weer graag bij de haven zijn: iedere avond heeft Hong Kong om acht uur een 'sound and laser'-show; de hoge gebouwen om de haven, maar met name op Hong Kong Island, worden dan schitterend verlicht in allerlei kleuren, die dan vervolgens ook nog op muziek aan en uitgaan, van boven naar beneden, van links naar rechts enz. De show is het beste te zien vanaf de waterkant in Kowloon (waar vanaf vijf uur al mensen klaarzaten met fototoestellen) of vanaf een boot op het water. Wij hadden uurtje op de ferry geboekt. Vijf voor acht vertrok de boot, een handjevol blanken en de rest opgewonden Aziaten. Vanaf het water aanschouwden we de gebeurtenis, prachtig en bijzonder. De show duurde zo'n 13 min., vervolgens maakte de boot een rondje door de haven waarbij bij elk imposant gebouw een uitleg werd gegeven over de hoogte van het gebouw, de bouwkosten etc. Mooi, die pikdonkere avond en dat al die lichtjes overal, volgens mij meer dan anders omdat ook heel veel gebouwen, met name hotels, vanwege de komende kerst in kerstverlichting gehuld waren. Een echt lichtjesfeest.

1. K. Ruiter:
    19 december 2012
    Wat een mooie afsluiting van jullie reis!