Mongkok; vogeltjesmarkt en Lady's bazaar

16 december 2012 - Hong Kong Island, China

Onze laatste dag op reis, morgen komen we weer in Nederland aan. Maar het vliegtuig vertrok pas om 23.35 uur, dus we hadden nog een hele dag te gaan. Uitchecktijd was 12.00 uur, maar tegen een kleine vergoeding konden we de kamer tot 18.00 uur houden en dat is fijn, want zodra je hier een paar uurtjes buiten bent, ben je alweer aardig bezweet en het is niet lekker om zo het vliegtuig in te gaan.

We hebben ons met de shuttlebus van het hotel af laten zetten in Mongkok, dat is dè winkelbuurt in Kowloon. We hadden van die wijk een leuke wandeling op papier; zo kwamen we op de leukste plekjes. Zo liepen we door een straatje waar winkeltje na winkeltje (goud)vissen verkocht; ze hingen al klaar in de zakjes! Sommige vissen hadden de wonderlijkste kleuren. Daarna kwamen we in een straat waar alleen maar bloemen verkocht werden en nu vooral ook veel kersttakken, -kerstbomen en kerststerren. De straat geurde ernaar. Het leek wel Nederland qua keuze en ja hoor even later zagen we waar de bloemenwaar vandaan kwam..... uit Nederland! De verpakkingsdozen gaven het aan. Na dit straatje kwamen we bij een soort parkje met een mooie toegangspoort en daar bleek zich een vogeltjesmarkt te bevinden. Aan de kanten zaten Chineze mannen die hun vogel(tjes) in prachtig bewerkte kooien in de boom hadden opgehangen. In enkele kooitjes meenden we de Blue Wren te herkennen, het vogeltje dat we in Australië zo vaak hadden zien rondhippen en fladderen. Er waren ook verkopers met tafeltjes vol met zakken (wriemelende) sprinkhanen als voer voor die vogeltjes. Terwijl ik daar liep dook er ineens een man voor me op de grond op z'n knieën en griste iets van de grond; het bleek een ontsnapte sprinkhaan uit zijn net gekochte plastic tasje nieuwe voorraad. Het was bijzonder om te zien.
Vervolgens kwamen we op de Lady's bazaar terecht een grote drukke markt waar van alles verkocht werd; kleding, fruit, souvenirs enz. Er was soms geen doorkomen aan; iedereen was natuurlijk op zoek naar kerstkado's. Het was een warme bedoening.

Om vier uur hebben we nog wat bij 'ons' restaurantje gegeten en toen zijn we terug naar het hotel gegaan. Lekker gedouched, de koffers gepakt en toen was het tijd om met de bus naar het vliegveld te gaan. Dat ging allemaal heel voorspoedig en voor we het wisten waren we weer op dat hypermoderne vliegveld.
We vlogen terug met Britisch Airways (tot op heden met Quantas) en ik verheugde me al op die 11uur durende reis, want de heenreis waren we bijzonder in de watten gelegd en dat verwachte ik eigenlijk wel weer. Helaas was dat niet zo. Op Heathrow werden we nog eens grondig gecontroleerd (nog niet eerder zo grondig! mijn hele rugzak, waarin drie toilettasjes, werd tot op het laatste dingetje leeg gehaald om gescand te worden) en toen vlogen we in drie kwartier naar Amsterdam. Terug in Nederland!