Barossa Valley

30 november 2012 - Barossa Valley, Australië

Ha een winst van twee dagen, daardoor konden we nog naar Barossa Valley gaan, bekend vanwege z'n wijnen!  Deze vallei ligt ten noordoosten van Adelaide en in 1800 hebben zich daar veel Duitse settlers gevestigd. De vallei bleek het ideale klimaat voor het verbouwen van wijn te zijn. Hete zomers, koele winters; het mediterrane klimaat.

We reden naar Tanunda, het hart van de Barossa Valley. Vlak voor deze plaats in Raw Flat ligt de Jacob's Creek Winery Estate. Je kunt de hele dag rondrijden en overal winery estates bezoeken, maar omdat wij nog wel eens wijnen van Jacob's Creek (AH) hebben gedronken leek het ons wel leuk om daar een kijkje te nemen. De Estate bleek een prachtige ontvangsthal te hebben en kleine rondleidingen te verzorgen. Die hebben we dus gedaan. Omdat een deel van de rondleiding tussen de wijnstokken zou zijn en het inmiddels buiten tegen de 40 graden was, werden we elk voorzien van flesje water en een paraplu! Het is leuk om te horen hoe de mensen aan het riviertje; de kreek van Jacob, ooit gestart zijn en zijn uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf, die z'n wijnen over de gehele wereld verkoopt. Aandoenelijk ook wel; zo'n man die begint met wat wijnstokken, ups en downs meemaakt en dan op een bepaald moment zijn bedrijf overdoet aan de zoon enz. De rondleiding werd afgesloten met een winetasting; bubbels, wit en rood. Ook hier waren we met een klein clubje, dus het was makkelijk om vragen te stellen en met elkaar in discussie te gaan over. Wij hebben het bezoek ook nog afgerond met een heerlijke lunch met bijpassende wijn! Grappig was dat er een apparaat aan de muur hing waar je je eigen blaastest kon doen; deze gaf de uitslag of je verantwoord achter het stuur kon gaan zitten of dat je nog even moest wachten. Jan kon verantwoord achter het stuur en is moest een half uur wachten! dus aangezien je ook nog zelf een wandeling over de estate kon maken, hebben we dat maar gedaan, maar dat viel niet mee; de hitte was overweldigend.

We zijn na dit bezoek naar de camping gegaan waar ik nog even mooi van het zwembad gebruik kon maken, terwijl Jan zijn dagboek bijwerkte. De pret mocht niet lang duren want het begon te onweren en te regenen.

De volgende dag was alles weer in orde; blauwe lucht en zon. We zijn toen door de prachtige vallei naar de Murray-river gereden, de derde grootste bevaarbare rivier in de wereld. Een spectaculaire rivier, die aan de ene kant een lage wal heeft  (waar ook veel woonboten liggen) maar aan de andere kant metershoge kliffen. We hebben een tijdlang langs de rivier gereden en we zijn twee keer overgevaren met een veerboot. Vervolgens weer terug naar Adelaide naar  'onze'  camping.

De laatste dag hebben we lekker rustig op de camping doorgebracht; een was gedaan, de koffers opnieuw ingepakt en de campervan helemaal leeggeruimd; we zullen hem gaan missen! Wat een fijne tijd hebben we in ons rijdende huisje gehad.....Morgen met het vliegtuig naar Perth voor een volgende etappe: Western Australia, de grootste staat van Australie.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl