Adelaide

28 november 2012 - Adelaide, Australië

Ha we hebben ontdekt dat we ons vergist hebben! We dachten dat we vrijdag 2 december met het vliegtuig naar Perth zouden vliegen, nu klopt die 2 december wel, maar niet de vrijdag, dat moet zondag zijn! 2 hele dagen winst!!

Vanaf de camping konden we een bus naar Adelaide citycenter nemen. Daar aangekomen zijn we naar de State Library gegaan, ik hoopte daar te kunnen internetten net als in Sydney, maar daar aangekomen bleek je je eigen laptop of I-pad te moeten gebruiken en die hadden we dus niet meegenomen. Helaas.

We kregen wel een rondleiding in de Library van een vriendelijke dame die daarvoor was aangesteld. Ze liet ons een gedeelte van de bibliotheek zien die werkelijk fantastisch was; de Morlock-wing; een vleugel van het gebouw dat prachtig oud was met boeken van onder tot boven en verschillende etages waar je kon zitten om te studeren. Heel indrukwekkend en prachtig. Op de begane grond hadden ze in verschillende nissen kleine tentoonstellinkjes over verschillende geschiedkundige gebeurtenissen.

Hierna zijn we naar het museum of Immigration gegaan, een museum over de komst van de eerste settlers en later de emigrerende Europeanen eind 18e eeuw en latere jaren. Ook in dit museum werd de situatie van de Aboriginals ten tijde van de komst van de eerste blanken goed belicht. (anders dan 25 jaar geleden!) Die was bepaald niet rooskleurig. Maar ook voor veel settlers waren de eerste jaren in 'den vreemde' niet eenvoudig en leefden velen in armoede.

Na het museumbezoek zijn we de stad in gegaan, waar alles al helemaal in de kerstversiering zit, alleen de sfeer ontbreekt totaal! Het is en blijft raar om kerstversiering in de stralende zon te zien hangen. Een deel van de sfeer met kerst komt toch van het donker, de kou en de lichtjes die dan branden.... Verder ook nog  naar de Botanic Gardens geweest, altijd leuk om te zijn tyssen die prachtige bomen en planten. Deze tuin had een indrukwekkende verzameling zamia's en cycadeen!

1. Marjolein:
    9 december 2012