Waar waren we gebleven?

26 november 2012 - Meningie, Australië

We hebben een hele tijd niet kunnen internetten! Wat is er ondertussen allemaal gebeurd?

Van Hall's Gap zijn we weer naar de kust gereden; lagen we de dag daarvoor nog in de zon, vandaag was het grijs en aan het einde van de dag begon het ook nog ontzettend te regenen. Uiteindelijk reden we weer op de kustweg, richting Adelaide. Het was een wat saaie weg, met veel lage begroeiing en af en toe een stuk binnenzee. Langs de kust is een strook duinen en tussen de weg en die duinen is ook zee; daar zouden veel vogels zijn, maar we zagen er niet zoveel. Lag vast aan het weer. Er bleek ook weer een National Park te zijn; de Coorong. We waren aan het einde van de dag (16.00 uur) en wilden zo langzamerhand wel eens een camping vinden, maar we zagen geen dorpjes, laat staan campings. Uiteindelijk kwamen we bij een Roadhouse (wegrestaurant voor truckers) en daar bleek je ook te kunnen kamperen. We betaalden voor een plaatsje, maar toen we zagen waar we kwamen te staan, verging mij de zin een beetje. Een kaal plekje op steenslag, waar de wind overheen joeg en toen ik de wasruimte gezien had, wilde ik er helemaal niet blijven. Terug gegaan en zonder problemen ons geld terug gekregen. Maar wat toen.... gewoon maar weer doorgereden. Ik las in onze gids dat er in de buurt nog een Aboriginal museum was en daar zijn we toen naar toe gegaan. Het was eigenlijk al niet meer open (na 17.00 uur), maar we werden vriendelijk ontvangen en we mochten er ook wel overnachten! We konden onze campervan neerzetten waar we maar wilden en we mochten de kampkeuken gebruiken; een professionele keuken!  Bleek dat er regelmatig groepen schoolkinderen kwamen logeren (en ook intenationale gezelschappen vanwege wetenschappelijke doeleinden) om wat meer van de Aboriginals en hun cultuur te leren. De dag eindigde dus toch nog goed; in een vaag zonnetje met een dreigende lucht dronken we nog een borreltje en kregen we bezoek van een kolossaal schaap. Uiteindelijk zaten we met z'n tweetjes in een kolosale ruimte te eten, nadat we het hadden klaargemaakt in een enorme grote keuken. Maar alles was spic en span! Omdat het nog steeds regenachtig was zijn we maar vroeg naar bed gegaan! (waar we nog getrakteerd werden op een enorm onweer)

De volgende morgen scheen de zon stralend en was er weer een strakblauwe lucht, bij ons ontbijt kregen we weer bezoek van het enorme (!) schaap. We zijn toen het museum gaan bezoeken, wat heel interessant was. Het ging over de cultuur van met name de Aboriginals die in de Coorong, dus aan de zee, woonden en hoe zij jaagden en leefden en hoe ze hadden leren omgaan met de eerste settlers vanuit Europa.

Toen we wilden afrekenen voor museum en (geweldige) overnachting wisten ze niet wat ze ons moesten berekenen, na wat telefoontjes over en weer (?) mochten we een donatie geven! Daarna zijn we nog de duinen ingereden want ik wilde graag de zee even zien nu het zulk stralend weer was. Op de zandweg er naar toe moesten we regelmatig slalommen om de blue-tonged lizzards te ontwijken; het zijn zwarte hagedissen met een korte stompe staart (net of ze die zijn kwijt geraakt) zo'n 30 cm lang. Als je ze nadert sperren ze hun bek wijd open; je ziet dan hun blauwe tong in de overigens rode bek. Verder waren er nog een aantal zoutmeren die schitterend roze glinsterden in de zon. Een plaatje met die blauwe lucht erboven!

Toen verder gereden naar Adelaide, waar we in de middag aankwamen en we een mooie camping vonden meteen aan zee. Een uurtje later vermaakte ik me al in de geweldige branding in water met een badtemperatuur. Heerlijk.