The forest of the Giant Trees

4 december 2012 - Walpole, Australië

We reden nu de zuidwesthoek van Australie in; een mooi gebied waar nog veel oorspronkelijk bos is (Pemberton en Walpole), naast gebieden waar wijn verbouwd wordt (Margareth River). Wij zijn helemaal naar het zuiden naar Walpole gereden; een plaatsje dat aan de Southern Ocean ligt. Onderweg hebben we bij Pemberton onze eerste 'kennismaking' met de 'tall tree's' gehad; in het bos van Karri bomen staat daar de Gloucester tree, een boom van zo'n 60 m. hoog. Karribomen zijn bomen die zo'n 50 - 60 m. hoog kunnen worden en daarmee tot de grootste boomsoorten ter wereld behoren. De boswachters in dit gebied hebben tot belangrijke taak om bosbranden te spotten en omdat het nauwelijks mogelijk was om uitkijktorens te maken die hoger dan de bomen zijn, zijn ze de bomen zelf gaan gebruiken als uitkijktoren. In een bos werd de hoogste boom op de hoogste plek uitgezocht en rondom werd in de boomstam zelf, spiraalsgewijs ijzeren (voorheen houten) pinnen aangebracht tot aan de top die als traptreden gebruikt kunnen worden om bovenaan te komen. Vandaaruit had de boswachter een enorm zicht over de bossen en kon hij rookpluimen ontwaren. Het is enorm indrukwekkend om door een bos te wandelen met zulke reuzen van bomen!! Het zijn ook hele mooie bomen: ze hebben een gladde grijze stam met lichte en donkergrijze vlekken.

In Walpole hebben we bij de touristinformation een overnachtingsadresje gevonden en de dame die ons daar hielp Dilys, gaf ons ook nog wat goede tips om in de omgeving te doen. Zo zouden we de volgende dag een boottocht kunnen maken met Garry Muir en een tree topwandeling kunnen doen, maar voor deze dag stippelde zij nog een route uit langs de zgn. Tingle trees, bomen zo groot dat je er een auto in kunt parkeren en naar de circular pool, ook een attractie in de omgeving van Walpole. Dat hebben we dan ook gedaan, hoewel het al wat begon te schemeren. Dachten we grote bomen te hebben gezien; de karri's, maar de tingles waren nog groter!! dat wil zeggen, de voet van deze bomen is zo groot dat ze wel een omtrek van 13 - 24 m. kunnen hebben! Vele van deze bomen zijn ook zo bijzonder omdat ze al zo'n 400 jaar oud zijn. De voet van deze bomen is vaak uitgehold, door bijv. een beest, waarna er schimmels in zijn gaan groeien en als er een bosbrand kwam dan ging het vuur het gat in en kon de boom van onder uithollen. De boom zelf had daar niet veel last van die groeide gewoon door, maar de holte onderin de boom kon spectaculair groot zijn, zo groot dat er wel een auto in kon staan. Misschien hebben sommisgen van jullie nog een oude Bosatlas; daarin schijnt een foto bij het hoofdstuk Australie te staan waarop je zo'n auto in de boom ziet staan. Nou wij konden er in ieder geval niet over uit; wat een spectaculaire bomen. Lopen door zo'n bos met karri's en tingle's is wel heel bijzonder!!  Op de terugweg nog weer een hele kudde kangeroe's  in het veld zien grazen, dat hadden we al een hele tijd niet meer gezien.

1. Judith van Tinteren:
    9 december 2012
    Wij krijgen door jullie verhalen steeds meer zin om ooit richting Australië te reizen (of Nieuw Zeeland, schijnt zo mogelijk nòg mooier te zijn?).
    Hier alweer Sinterklaas achter de rug. Hebben jullie hem óók nog ergens gespot?
    Het wordt zo zachtjes aan alweer aftellen voor jullie terugkomt, maar kan me voorstellen dat jullie daar nog niets over willen horen. Laat ik het dan zo zeggen: geniet van die heerlijk zomerse temperaturen, want hier ligt sneeuw!
    Liefs van Matz, Famke, Joost en Judith
  2. Marjolein:
    9 december 2012
    He lieve mensen, Wat een reis voor het leven is dit toch. Wat jullie allemaal meemaken en zien maakt wel gevoelens los van .......wij zouden dat ook wel willen. Misschien ooit eens. Blijf vooral genieten
    liefs vanuit een regenachtig Zelhem
  3. Marcel:
    11 december 2012
    Dag jan & Elvira,

Nog een week en dan weer in het koude Nederland. Ik lees jullie verslagen wat snel en vluchtig, gezien de drukte Branoul. Vandaag verhuizien we met het kantoor naar het voormalige gebouw van Europol. Hectisch dagje ook gezien de normale werkzaamheden.
    Tot 2e Kerstdag.