Op naar Bendigo! 19 nov. 2012

20 november 2012 - Bendigo, Australië

Iedere keer moeten we weer keuzes maken wat we wel en niet willen zien, waar we wel en niet naar toe willen gaan. wat een heerlijk vrij gevoel geeft dat! We hebben besloten om niet naar Melbourne te gaan; zeker een mooie stad om te bezoeken, maar wel een grote stad en wij vinden de kleinere steden en de natuur net wat leuker. Zouden we de Princess Highway vervolgen dan zouden we in Melbourne aankomen, dus wij gingen rechtsaf en verlieten de kust. We reden de Victorian Alps in, een belangrijk wintersportgebied in Australië, net als de Snowy Mountains. In de lente en zomer kan er goed gewandeld worden. Via een zeer bochtige weg kwamen we op het hoogste punt uit, Mount Hotham, ongeveer 2000 m. hoog. Onderweg was het landschap heel bijzonder; uitgestrekte bossen met een eucalyptussoort dat bestand was tegen de koude temperaturen in de winter. De bomen hadden gladde grijsgevlekte stammen en groen-grijs blad. We reden door een woud van grijze stammen, heel apart. Ze heten 'snow-gums' en lijken wel dood te zijn.Toen we op het hoogste punt waren gearriveerd keken we in de dalen met die grijze bomen, ook apart! Toen we, uiteraard langs weer een heel kronkelige weg, naar beneden reden (behoorlijk inspannend voor Jan, met die bus) kwamen we ineens door bossen met  struiken met kleine gele bloemen, schitterend.

We eindigden die dag in Bright; een mooie camping aan de rivier de Oven, in het gelijknamige dal.

De volgende dag zijn we doorgereden naar Bendigo een mijnstad waar enorm veel goud gevonden is en dat - naar eigen zeggen de diepste mijnen heeft. Er wordt in de velden rondom Bendigo nog steeds veel goud gedelft. We doen daar de een 'mijn-experience-tour', 's ochtends om 9 uur in de Central Deborah Goldmine. Met nog twee andere bezoekers gaan we, compleet met helm en mijnwerkerslamp, 60 meter onder de grond en lopen daar door de gangen. De gids, oorspronkelijk zelf een mijnwerker, vertelt boeiend over de geschiedenis van de mijn, die dateert van 1934, toen twee dames daar in een beekje wat goud vonden. Een leuke ervaring die ondergrondse wandeling!

Vanuit Bendigo rijden we rechtstreeks naar Geelong; morgen hopen we Jan's 88-jarige tante te bezoeken en zijn nicht en neef! We vinden een mooie camping en die blijkt bij nader inzien slechts op 5 minuten rij-afstand van het huis van tante Carmel te liggen, handig! De camping is ook mooi, ik - Elvira- heb er mijn eigen badkamertje (douche,wastafel en wc.!). Op veel campings bestaat de mogelijkheid om je eigen badkamer - en-suite-  genoemd te huren. Maar hier kreeg ik hem gewoon erbij.