Daintree forest

20 oktober 2012 - Mossman, Australië

De B & B waarin we verblijven ligt aan de rand van het Daintree National Park. Er zijn enorm veel National Parks in Queensland. Aan het begin van elk park is vaak een visitorscentre, waar informatie over het park te vinden is zoals bijv. de wandelingen die je er kunt maken, info over de flora en fauna en soms worden er ook tours met gidsen aangeboden. Daintree  behoort toe aan de Kuku Yalanji people, Aboriginals die hier oorspronkelijk al jaagden en leefden. Nu wonen ze in kleine woongemeenschappen in het dorp Mossman, maar enkele van hen geven wandelingen door de rainforest. Wij zijn vandaag meegegaan op zo'n wandeling; een zogenaamde Dreamtime Legend Walk. Onze gids was een jonge vrouw Jenny (of  Bulla Bulla = vlinder), zij vertelde over het gebruik van planten om te eten of voor geneeskrachtige doeleinden, over hoe de mensen in het bos leefden, over hun cultuur enz. Allemaal erg interessant. Morgen gaan we met twee Aboriginal broers op jacht tussen de mangroven die hier aan de kust staan, ze zullen ons vertellen hoe we kleine krabben en schaaldieren kunnen vangen en eten.

We zullen vervolgens verder reizen naar het noorden naar Cape Tribulation en Cooktown. Dat is wel zo'n beetje het noordelijkst waar we kunnen komen.

Het is nu zeven uur 's avonds, pikkedonker, met het geluid van ontelbare krekels en helaas het steken van mozzie's (muggen). Jan heeft net wat eten klaargemaakt; we hebben een eigen verdieping in deze B & B, waar we gebruik kunnen maken van de keuken en de woonkamer en niet te vergeten de prachtige veranda, waar we aan het einde van de middag nog hebben zitten genieten van de vogels en vlinders, sommige bijna zo groot als mijn hand.

groet aan jullie allen!

1. Paul en Vronie:
    20 oktober 2012
    Wat spannend, op jacht met twee Aboriginal broers. Hoe de Aboriniges leefden met gebruik van alle planten en kruiden en zo, dat spreekt jou, Elvira, wel in het bijzonder aan, of niet?
    Ik ben benieuwd naar Cape Tribulation, oftewel Cape Trip. Daar was ik in 1983 en toen was er nog niets. Je kon daar aan het strand camperen, maar er waren verder geen voorzieningen. Zelfs geen winkel in de buurt.
    Veel plezier!
  2. Christa-Frits,:
    22 oktober 2012
    Hai Elvira en Jan, leuk te lezen hoe jullie reis verloopt, met alle belevenissen, heel bijzonder. Het is hier mooi herfstweer,en de blaadjes gaan al goed vallen. We wensen jullie nog mooie belevenissen en goede reis, groeten Christa-Frits.
  3. Jeannine:
    2 november 2012
    He Elvira ik ben erg benieuwd naar wat je allemaal bij hebt geleerd wat betreft planten , geneeskruiden en eetbare planten. Ik hoop dat je je nieuwe kennis met me wil delen, ook al kom ik niet regelmatig in australie. Liefs Jeannine
  4. Elvira:
    5 november 2012
    Ha vallende blaadjes? Ja daar kunnen we ons hier niets bij voorstellen, in Cairns was het echt tropisch, maar lekker en hier in Sydney vond ik het toen we aankwamen koud, maar het was toch nog 22 graden. Bomen zijn hier altijd groen (geen bladverlies) tenzij ze verbrand zijn en dat gebeurt nog al eens, vanzelf of bewust aangestoken omdat sommige bomen hier af en toe vuur nodig hebben om verder te groeien of om zaden te laten ontkiemen. Vandaag is het alweer warmer, zo'n 25 graden en zeer zonnig (vrijdag en zaterdag was het bewolkt). Ik geniet dus!! Maar Jan mist de herfst wel een beetje.....

Ja ik vind de informatie over geneeskrachtige planten en als voeding heel interessant dus ik lees alles wat ik er over zie, maar ja de planten hier zijn zo anders als bij ons, dus erg zinvol is het niet. Bovendien leren we ook dan de meeste eetbare vruchten toch in eerste instantie heel giftig zijn en een intensieve behandeling (een week weken in water, roosteren enz.) moeten ondergaan alvorens ze gegeten kunnen worden. De aboriginal vrouwen zijn daarvan op de hoogte, maar wij ...... we zouden dan ook niet kunnen overleven denk ik als we zouden verdwalen in de bossen hier...