Exploring Fremantle

9 december 2012 - City of Fremantle, Australië

Jan en ik gaan samen naar Fremantle; ziet er heel gezellig uit. Perth is een hypermoderne stad met veel hoogbouw, Fremantle is kleiner en heeft nog veel oude gebouwen. Het is de plek aan de kust, aan de monding van Swan River waar de eerste settlers (Nederlanders!) aan land kwamen. Perth is verderop landinwaarts aan de Swan River ontstaan. Het is behoorlijk warm en het eerste wat we doen is een Ice Coffee kopen, mmm, dat hebben we iedere keer gedaan als we ergens kwamen, we het warm hadden en vooral dorst. Je knapt daar echt van op vind ik. Vervolgens zijn we naar de haven gelopen; daar is het Maritiem Museum dat we bezocht hebben. Ik had gehoopt op wat meer geschiedenis over de eerste settlers die hier kwamen met hun houten boten, maar zo blijkt, dan moeten we naar het Shipwreckmuseum gaan. Wel hebben we nog de interessante tentoonstelling over onderzoek op Antartica bekeken. Mooi en indrukwekkend; niets voor mij al die sneeuw en kou, ik geniet hier nog steeds van de warmte (rond de 30 graden momenteel). Als we buiten komen is het te laat voor het Shipwreckmuseum, dat moet dan maar een andere keer.

We eten bij Joe's Fish Shack, een van de vele visrestaurantjes aan de haven, die allemaal claimen het Nr. 1 visrestaurant te zijn. De meeste zijn druk en lawaaierig en het eten krijg je op kartonnen bordjes.  We bestellen een 'fishplatter', waar van alles wat op zit; inktvisringen, scallops, en gebakken vis. Maar overal zit zo'n deegjasje om wat het eten  weinig verfijnd maakt en behoorlijk zwaar. Later nog even door de zwoele avondlucht langs de haven gelopen; daar ligt een mooie houten boot : het Duyfken, een Nederlands boot die ooit de zeeen bevoer om handel te drijven. Het is maar een hele kleine boot, ik kan me haast niet voorstellen dat die zulke afstanden over die grote zeeen heeft afgelegd.

1. Christa-Frits,:
    12 december 2012
    Hai Elvira en Jan, we hebben met interesse jullie reis gevolgd, het is nu zon beetje het laatste gedeelte, nog mooie warme dagen, er ligt hier nu wat sneeuw, maar de temperatuur gaat ook weer wat naar boven, en een heel goede reis retour naar holland volgende week. Groeten Christa-Frits.