Fanaat?

3 november 2012 - Sydney, Australië

Ik heb al langer het plan opgevat af ten toe een onderwerp dat me opvalt of hoe dan ook bezighoudt in een apart stukje te beschrijven..........

Ontmoetingen 1:  Fanaat?

We hebben in Darwin, na aankomst uit Singapore een plek gevonden in een parkje op een bank in de schaduw, want hoewel het het nog maar circa 6 uur in de ochtend is, begint het al aardig warm te worden; we moeten wachten om in het hotel in te kunnen checken. Onze trwee koffers hebben we voorlopig ergens kunnen stallen, maar we zijn nog niet gekleed op de hitte die langzaam opdringt. Een man van naar schatting 50 jaar komt naar ons toe lopen en vraagt waar we vandaan komen. We leggen uit dat we vanmorgen vroeg aangekomen zijn uit Singapore, en dat we uit Nederland komen.

Ik denk " Wat aardig dat zo'n wildvreemde even contact maakt; ik zie het als een bevestiging van de ' easy way of living' die kenmerkend is voor Australiers, een houding waar Elvira mij regelmatig over verteld heeft.

De man haakt in op ' Singapore'  door te zeggen dat hij daar ook gewoond heeft en nu weer terug is in Australie; hij komt te spreken over de hoge huizenprijzen in Singapore en vervolgens dat het in Darwin nog veel ' erger ' is; hij noemt een voorbeeld van een apartement dat nu ca 1 miljoen (Australische) dollar kost, en -terwijl hij het zich wat gemakkelijker maakt door op zijn hurken voor ons te gaan zitten, de tas die over zijn schouder hangt af te doen en er wat papieren uit te halen- zegt hij: " ....dat komt allemaal door dit soort lieden". Hij toont ons een A-4tje met de afbeelding van Obama, voorzien van een Hitlersnorretje! Ik zoek naar een pakkende Engelse tekst om op een nette manier van deze figuur af te komen en dat duurt even, want mijn Engels is niet zo vlot dat ik mijn ongenoegen over deze gang van zaken goed kan laten doorklinken. Elvira is ook verrast door deze onverwachte wending van het gesprek en veinst nog belangstellend te luisteren. Dan breek ik in en zeg dat ik het niet eens ben met zijn opvattingen en dat ik bovendien, terwijl ik hier kom om vakantie te houden, geen zin herb in een discussie over dit onderwerp. Er zal wel iets van boosheid doorgeklonken hebben in mijn ' presentatie'; de boodschap komt in elk geval over; hij verontschuldigd zich, graait zijn papieren bij elkaar en doet ze in zijn tas die hij over zijn schouder slingert en zijn weg vervolgt.

Ik heb nog regelmatig teruggedacht aan dit voorval en me afgevraagd wat die man van plan was met deze allesbehalve spontane actie. Ik houdt het erop dat het een fanaat was die ons een of andere God wilde aansmeren als oplossing voor dit wereldprobleem.

1. Nel en louis:
    12 december 2012
    Hoi jan en elvira, heb net jullie reisverslagen gelezen. Weer heel herkenbaar. Onze reis maar dan andersom. Wij zijn ook overal geweest wat jullie beschrijven. We missen het wel, dat rondtrekken. Nu zitten we in thailand bij mijn broer. Ook heet en dan nog vochtig ook. We hebben net een paar dagen rondgetrokken en blijven nog een week hier voordat we naar nederland gaan. Jullie zijn ook bijna aan het einde van jullie reis. Nog veel plezier en een goede terugreis. we zien elkaar weer in nederland.
    Groetjes en liefs nel en louis