Reptielen

12 december 2012 - Perth, Australië

Ontmoetingen 2: Reptielen

Adrie van ome Janus, mijn neef waar ik dikke vrienden mee werd, nadat hij -ik denk zo ongeveer in 1955- met zijn ouders (ome Janus en tante Net, die een paar jaar in Australie woonden en werkten) terugkwam, vertelde spannende verhalen over zijn ervaringen in Australie. Vooral de verhalen over slangen maakten grote indruk op mij waardoor ik toen dacht dat ik nooit in dat land zou willen wonen of er naar toe zou gaan. Adrie wilde waarschijnlijk vooral ook indruk op me maken en dat is zeker gelukt, maar het sluit ook aan bij de ervaring van Elvira die me vertelde dat er, waar in Nederland het weer altijd een onderwerp van gesprek is, in Australie altijd gesproken wordt over de mensen die ernstig of dodelijk gewond worden door slangebeten of ander ongedierte. Zo zagen we tijdesn onze reis ergens in een krant dat een vader met zijn zoon tijdens het voetballen was gebeten door een ' common brown snake', toen hij de in een kuil gerolde bal wilde pakken. Een ' common brown snake' is ondanks de 'onschuldige' benaming 'highly poissones'. De man in kwestie werd in allerijl naar een hospitaal gebracht om de levensbedreigende situatie ten goede te keren.

Ik ben tijdens de gehele vakantie in Australie alert en kijk eerst goed rond voordat ik me verplaats; bij voorkeur draag ik gesloten schoenen, en ik kijk ook altijd of Elvira - meestal op sandalen- niet teveel risico neemt. Min of meer voor de grap zeg ik vaak als ze uit de auto stapt bijvoorbeeld om een foto te maken: ' beware of de snakes'. Toch is het gevoel van onveiligheid door de aanwezigheid van slangen wat afgenomen, met name omdat ik gelezen heb dat slangen schuwe dieren zijn die alleen tot de aanval overgaan als ze zich in het nauw gedreven voelen.

Dat is wel heel anders met de zoutwaterkrokodillen, die ze hier ' salties'  noemen.  Een zoutwaterkrokodil kan 6 meter of langer worden en beschouwt veel van wat in zijn buurt komt, dus ook mensen, als een mogelijke prooi; een saltie kan heel lang op de loer liggen voordat hij toeslaat en je hebt weinig kans om het te overleven als je gegrepen wordt door een krokodil. Elvira en ik hebben wel aardig wat grappen gemaakt over 'lurking crocs' . Onlangs was in het nieuws dat een meisje van 7 jaar slachtoffer werd van een aanval door een krokodil terwijl ze in een meertje -een billabong- ging zwemmen en een paar weken later onderging een 10 jarige jongen elders hetzefde lot. We hebben in het noorden van Australie heel wat waarschuwingsborden gezien om op het gevaar te wijzen van zoutwaterkrokodillen en niet te water te gaan. Het is bekend dat, met name in de zogenaamde estuarines- een delta waar zeewater in en uitstroomt- zoutwaterkrokodillen zich ophouden; er zijn blijkbaar zoutwaterkrokodillen aangetroffen meer dan honderd kilometer landinwaarts. Hier in het zuiden en westen van Australie komen deze gevaarlijke  'jongens' niet voor. Wel kun je freshwatrerkrokodillen aanttreffen, maar die zijn niet uit op mensen, ..........tenzij je ze in het nauw drijft!

Onlangs waren we een paar dagen bij George en Belinda; zij vertelden dat ik mijn idee over schuwe slangen wat moet bijstellen, want er is een slang ' that will come after you, when disturbed'! En we worden regelmatig herinnerd aan het gevaar van slangen door waarschuwingsborden of flyers..........

Het blijft dus oppassen hier! Toch hebben we tot op heden geen slang gezien, uitgezonderd een slang die bij nadere en zeer voorzichtige beschouwing al dood bleek te zijn en uitgezonderd een paar levende slangen achter glas in een terrarium.

We hebben onderweg wel veel reptielen gezien, zoals de ' blue-tong lizzard' of de ' stump tailed lizzard', maar ze zijn nogal ongevaarlijk, zeker als je er vanuit de auto naar kunt kijken, terwijl zij zich liggen op te warmen op het asfalt; een enkele blaast als hij zich bedreigd lijkt te voelen, maar doorgaans reageren ze traag.