Terug aan de kust, 30 oktober 2012

30 oktober 2012 - Flying Fish Point, Australië

Eergisteren zijn we vanuit Malanda via Atherton de bergen in gereden naar Herberton. Het was bewolkt en wat mistig, maar in Herberton scheen de zon en daar bleek een mooi museum te zijn vergelijkbaar met het Openluchtmuseum bij Arnhem. Herberton heeft een verleden waarbij de eerste settlers zich vestigden om goud en tin te zoeken en om hout te kappen want in de bossen groeiden vele waardevolle houtsoorten zoals red ceder, walnut enz. En de bomen hier waren enorm; vaak met een diameter van wel meer dan twee meter! Die eerste settlers woonden in golfplaten huisjes en die waren dus te zien. Er was een enorme collectie gebruiksvoorwerpen, gereedschappen, machines, maar ook werd een duidelijk beeld gegeven van hoe men daar woonde en werkte en het leven aangenaam probeerde te maken.. Er was bijv. een prachtige apotheek, maar ook een school en werkplaatsen. Overal waren gebruiksvoorwerpen te zien die ons ook erg aanspraken omdat ze herkenbaar waren uit onze jeugd. Jan heeft er maar liefst zo'n 200 foto's genomen, dat zegt wel wat!

Later zijn we doorgereden naar Ravenshoe, het hoogst gelegen stadje in Queensland (920 m.) het zag er wat uitgestorven uit toen we er aankwamen en het begon ook al wat te schemeren, maar we zagen een motel met pub in de hoofdstraat en daar hebben we een kamer gehuurd. De rest van de kamers werden vnl. gehuurd door stoere werklui. De goedkoopste kamer die we tot nu toe gehad hebben, maar wel een van de betere (zonder kakkerlakken). En we bleken ook nog in de pub, waar de stoere mannen bier zaten te drinken en ondertussen wat wedjes op de paardenraces maakten, te kunnen eten en dat bleek toch fantastisch te zijn. We hadden zelfs oesters als voorafje!

Vanochtend vroeg wakker, want die stoere werklui stapten om 6 uur in hun 'Ute' (auto met een open laadbak), maar wij draaiden ons nog eens lekker om voor twee uurtjes. In Ravenshoe hebben we ook nog het visitorscentre bezocht, dat een mooie tentoonstelling had over de flora en fauna van het gebied, maar ook van de plaatselijke Aboriginals. Heel interessant. De medewerker van het visitorscentre, veelal een gepensioneerde vrijwilliger, bleek van oorsprong een Nederlander te zijn, die op z'n 19e (1955) naar Australië was geëmigreerd.

Vandaag hebben we weer een zgn. Canopy-walk gedaan in de rainforest. De wandeling voert je dan over aangelegde, verhoogde wandelpaden bestaande uit (metalen of houten) vlonders en roosters. Je loopt dan als het ware tussen de boomtoppen. Een regenwoud bestaat uit vele lagen, op de grond is het donker, maar hoe hoger je komt hoe lichter het wordt en daar groeien dan ook weer andere planten, zoals varens en bromelia's. De hoogste boomtoppen zijn zeker 40/45 m. hoog! Daar aangekomen blijken de bomen dan ook vaak te bloeien en dragen vruchten zodat daar veel vogels, maar ook vlinders te zien zijn, waaronder de prachtige Ulysses vlinder. Dan zie je ineens iets felblauws langs fladderen. Het is echt ongelofelijk dat vlinders zo hoog kunnen komen.

Onderweg naar Innisfail (aan de kust) reden we dikwijls door stukken regenwoud, met enorme boomvarens, geweldig om te zien. Maar heel veel is ook gekapt om plaats te maken voor veeteelt.

Nu zitten we in Flying Fish Point, een plaatsje even buiten Innisfail, direct aan het strand. We verblijven in een klein huisje op een camping. We zijn even op het strand wezen wandelen, maar Jan heeft daar niet zo op omdat overal weer waarschuwingsborden staan voor krokodillen..... We vonden nog een leuke kleine eetgelegenheid, met waar nog een ander stel zat te eten; jawel ook Nederlanders! Morgen rijden we weer naar Cairns voor alweer onze laatste 2 dagen in Queensland.

1. Marcel:
    30 oktober 2012
    Dank voor jullie uitgebreide verhaal. En dank voor de verjaardagskaart. Net bespreking met bestuur gehad over mogelijke verhuizing van het kantoor. Ik moet nog zien of e.e.a. wel doorgaat. Ik moet zo geld gaan afstorten. Er komt ook nog weleens geld binnen bij Branoul; niet alleen maar rekeningen en aanmaningen.
    Weer een kort verhaal mijnerzijds, maar dat door enige hectiek hier.
    Mooie route verder in Ausrtalië - jullie maken veel mee.
    Groet! Marcel
  2. Joke:
    30 oktober 2012
    Wat heerlijk voor jullie om in Elvira's geliefde Australië terug te zijn.
    Ik geniet mee van jullie reisverhalen. maar die settlers waren toch ook wel een soort invaders, indringers. En hebben ook wel veel verpest. Denk ik dan. Uit Cornwall zijn veel gedwongen adoptie kinderen. Jonge moeders die hun kinderen moesten afstaan omdat ze 'ongewenst' zwanger waren. Deze kinderen zijn weggehaald en 'verhuisd' naar Australië. Dat geloof je niet, maar het is wel waar. Dit gebeurde tot in de jaren 60. Vertel het rond!!
    Heel veel mooie reiservaringen gewenst!
    Joke en familie xx
  3. Nel en louis:
    31 oktober 2012
    Hoi jan en elvira, leuk he om elkaars verhalen te lezen. En wat een heerlijk land om door te reizen, op een enkel slangetje na dan. Wij staan nu in Bendigo op een camping met wifi en het werkt nog ook. Als jullie in de Grampians komen wat zeer de moeite waard is moet je zeker naar Lake site camping bij Halls Gap bij het stuwmeer gaan en op het achterste veld gaan staan.prachtig uitzicht op de kangaroes en de kakatoes. Wij zaten eerste rang.
  4. Paul en Vronie:
    31 oktober 2012
    test
  5. Jeannine:
    2 november 2012
    Ondertussen hebben jullie voldoende stof voor een boek als ik alles zo lees! Ga zo door! geniet van alle kennismaking met the people over there, enzo! Dit is een reis waar je nog jaren van kan genieten.
    Liefs Jeannine
  6. Elvira:
    5 november 2012
    Hoi Joke,
    Ik moet zeggen dat vergeleken met 25 jaar geleden er veel meer aandacht is voor die zwarte blz. uit de geschiedenis van Australie. Er is nu overal aandacht (in de visitorscentra) voor welke clan van Aboriganals er in het betreffende gebied woonden en hoe ze leefden. En ook het feit dat hen veel onrecht is aangedaan wordt niet vermeden. Dat is echt een verschil met toen! En dat doet me deugd. Ik heb ook begrepen dat dat vooral met de Olympische Spelen in 2000 gekomen is. Toen zijn de Aboriginals ook betrokken bij de openingsceremonie, maar ook nu bij het ontginnen van nieuw land voor bebouwing wordt eerst gekeken of het niet eigenlijk behoort aan een clan van Aboriginals.